Choď na obsah Choď na menu
 


Markíza

7. 11. 2012

 

 

 

 

Ruskova Markíza

 http://rajtar.blog.sme.sk

Z článku „SaS – strana na jedno použitie ako ANO?“

 1. Obdobie komunizmu
Pavol Rusko začínal za komunizmu ako zamestnanec STV a zároveň zväzácky predák - na príhovor svojho otca.
Pozrime sa, čo o tom napísal Ľubo Gregor - spoluzakladateľ TV Markíza v knihe „Za kulisou Markízy":
...A tu sa začal sen Paľka Ruska o politickej kariére. Rôznymi intrigami začal vytesňovať nielen zväzákov, ale aj členov straníckeho výboru. Zašlo to až tak ďaleko, že zaútočil aj na predsedu straníckeho výboru. Zatúžil stať sa nielen prvým zväzákom, ale aj prvým komunistom v STV.


2. Po revolúcii
Z Pavla Ruska sa stal zo zväzáka revolucionár, aspoň symbolicky. Z STV ho vyhodili, robil potom všeličo, hlavne okolo televíznych programov. Markíza mala byť pôvodne fabrika na výrobu pančúch. Neskôr z toho spravil názov televízie - z komerčného hľadiska prvej úspešnej. Bolo to však za cenu neseriózneho jednania s partnermi a nedodržiavania zmlúv. Rusko dlhodobo vytesňoval právoplatnú majiteľku 50%-ného podielu, ktorá zabezpečovala financie na začiatku projektu. Spolumajiteľka nakoniec svoj podiel predala, čo následne spolu s inou nedodržanou zmluvou vyústilo do boja o Markízu. Rusko ale vyhral spor vďaka politickej podpore.

Politická orientácia a charakter zakladateľov strán
Opäť budem citovať charakteristiku Pavla Ruska z knihy „Za kulisou Markízy":
Vyrástol v prostredí tvrdej komunistickej žurnalistickej mašinérie a istého princípu, ku ktorému sa stále hlási. Je ľavičiar, ktorý o sebe nemôže tvrdiť, že je liberálny. Pridal sa ku koalícii, aby trošku opeknel. V skutočnosti je pohrobkom komunizmu a snaží sa z hrobky komunizmu vyjsť von. Vyrástol v ľavicovo orientovanom prostredí, preto nemá rád pravicové strany.
Ľavicové prostredie mu vyhovuje. Je nekomplikované, pozná len čierne a biele, možno ho ľahko pochopiť. Človek takéhoto charakteru, agresívny, neúprimný, klamár, nečestný, ktorý nedrží slovo, si tam vždy nájde svoj priestor. Ľavicové prostredie je pre týchto ľudí ako stvorené.

Ešte dodám, že Rusko pôvodne plánoval ovládnuť SDSS - t.j. sociálnu demokraciu. To sa zamietlo zrejme z personálnych dôvodov a následne sa vytvorila SOP okolo Rudolfa Schustera.

Členovia
V SOP a ANO boli „celebrity", či už známe mediálne tváre, alebo televíziou novo vytvorené. Vo vedení neboli odborníci, akých štát potrebuje na svoje fungovanie. O konkrétnom programe a riešeniach sa nehovorilo, podstatné bolo mať mediálne známe tváre.
Keď sa pozrieme na minulosť členov, hneď predseda SOP bol bývalý predseda komunistického parlamentu, po zmene režimu veľký katolík (tzv. komulík: komunista-katolík).

Ideová opodstatnenosť
Prezentácia ANO ako liberálnej strany bola čisto o neobsadenosti tejto časti politického spektra. Liberáli nemali zastúpenie v politike a ANO im takúto ponuku dalo. Aspoň navonok.
Vo vnútri boli SOP a ANO strany bez ideí a cieľov pre krajinu.

Médiá a okolnosti vzniku strán
Akcia „záchrana Markízy" sa použila ako bombastický odpichový bod, ktorý zapôsobil na ľudí a upriamil pozornosť na jednak vtedajšiu opozíciu a následne na SOP.
SOP vznikala tak, že sa obtelefonovávali mediálne „celebrity", či zoberú miesto na kandidátke. Respektíve sa prostredníctvom televízie z neznámych ľudí „celebrity" vytvárali. Protagonistov SOP bolo možno vidieť takmer vo všetkých reláciách Markízy, vrátane najpozeranejších TV novín. Podobne to bolo aj s ANO, tu boli použití niektorí bývalí poslanci SOP zmixovaní s vtedajšími moderátorkami, TV hlásateľkami a komentátormi tejto televízie. Všetko bolo založené na audio-vizuálnom médiu.

Záver
Pavol Rusko vytvoril, ovládal a cez televíziu mohutne podporoval stranu SOP. Všetko zlé je na niečo dobré a akcia „Zachráňme Markízu" a vytvorenie SOP pomohli vytvoriť lepšiu vládu. Ako však SOPka vybuchla, tak aj vyhasla. Bola to strana bez obsahu a orientácie, či už vo vnútri alebo dokonca navonok. Bola to strana vytvorená masmédiom ako prázdny prostriedok moci a výťah pre pár ľudí na čo najvyššie miesta. A tak aj dopadla.

 

 

 

 

 

30.10.2005

CME zvyšuje svoje podiely v TV Markíza na 80 percent

 Americká spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. (CME) dnes oznámila, že so svojimi troma partnermi v SR uzavrela dohodu o získaní kontrolného podielu v TV Markíza a zvýšení ekonomického podielu v tejto spoločnosti na 80 percent.

 Americká spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. (CME) dnes oznámila, že so svojimi troma partnermi v SR uzavrela dohodu o získaní kontrolného podielu v TV Markíza a zvýšení ekonomického podielu v tejto spoločnosti na 80 percent.

 Zvyšné menšinové podiely ostávajú v rukách súčasných partnerov Jána Kováčika a Milana Fiľa. Ekonomický podiel CME v slovenskej spoločnosti sa tým zvýši zo súčasných 70 na 80 percent. Hlasovací podiel v prevádzkovej spoločnosti STS sa zvýši zo 49 percent takmer na 90 percent a hlasovací podiel v spoločnosti Markíza, ktorá je držiteľom licencie, sa zvýši z 34 percent na 80 percent. Celková hodnota obchodu sa odhaduje na 28,7 milióna amerických dolárov a je splatná v dvoch splátkach. Približne 23,8 milióna dolárov je splatných pri uzavretí transakcie a zvyšných 4,9 milióna dolárov 31. mája 2006. Transakcia by mala prebehnúť do konca roka 2005. Podmienkou je získanie súhlasu z Protimonopolného úradu SR. Od získania nových podielov spoločnosť očakáva zlepšenie výkonu prevádzkovej spoločnosti i u držiteľa licencie.

 "Prvýkrát budeme mať možnosť plne skonsolidovať výsledky Markízy a tým aj zlepšiť transparentnosť našich výsledkov voči investorom," vyjadril sa generálny riaditeľ CME Michael Garin. Teší ho, že spoločnosť získava kontrolu nad Markízou ešte pred obnovením jej licencie na budúci rok. Podľa neho CME má veľký záujem o vysielanie na Slovensku, ako aj na tom, aby Markíza spĺňala tie najvyššie medzinárodné štandardy. TV Markíza, ktorá začala vysielať v roku 1996, je dnes najsledovanejšou slovenskou televíziou. Má ju možnosť sledovať až 97 percent obyvateľstva a v prvých deviatich mesiacoch 2005 dosahovala celodenný podiel 32 percent.

 CME je televízna vysielacia spoločnosť, ktorá pôsobí v šiestich krajinách východnej a strednej Európy, čo predstavuje približne 90 miliónov divákov. Spoločnosť má okrem Markízy aj Nova TV v Chorvátsku, TV Nova a Galaxie Sport v Českej republike, PRO TV, Acasa a PRO Cinema v Rumunsku, POP TV a Kanal A v Slovinsku a Studio 1+1 na Ukrajine. S akciami CME sa obchoduje na NASDAQ a Pražskej burze pod symbolom CETV. http://ekonomika.sme.sk

 

 

2.11.2005

 Rusko v Markíze skončil, televíziu ovládli Američania

 Americká spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zvýšila svoj vplyv v TV Markíza. Ziskom podielu, ktorý donedávna vlastnil František Vizváry (predtým Pavol Rusko), sa ekonomický podiel CME v slovenskej spoločnosti zvýši zo 70 na 80 percent.

 Americká spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) zvýšila svoj vplyv v TV Markíza. Ziskom podielu, ktorý donedávna vlastnil František Vizváry (predtým Pavol Rusko), sa ekonomický podiel CME v slovenskej spoločnosti zvýši zo 70 na 80 percent. Zvyšné menšinové podiely ostávajú v rukách Jána Kováčika a Milana Fiľa. Hlasovací podiel v servisnej spoločnosti STS sa zvýši zo 49 percent na takmer 90 percent. Hlasovací podiel CME v spoločnosti Markíza - Slovakia, ktorá je držiteľom licencie, sa zvýši z 34 percent na 80 percent. Krátko po českej TV Nova tak Američania definitívne ovládli aj ďalšiu úspešnú stredoeurópsku televíznu stanicu. Miliónový biznis

 Celková hodnota obchodu sa odhaduje na 28,7 milióna amerických dolárov (918 miliónov Sk), uskutoční sa v dvoch splátkach. Takmer 24 miliónov dolárov je splatných pri uzavretí transakcie a zvyšok koncom mája 2006. Transakcia by mala prebehnúť do konca roka 2005. Podmienkou je získanie súhlasu Rady pre vysielanie a retransmisiu a Protimonopolného úradu SR. Tým, kto peniaze zinkasuje, nemusí byť podľa informácií HN Vizváry. "V súvislosti s televíziou Markíza sa uskutočnila jedna obchodná transakcia, ktorej súčasťou sa neskôr stal aj Pavol Rusko. Tá v plnej miere uspokojila všetky zainteresované strany," vyhlásil Ruskov poradca Maroš Havran. Viac sa k téme nechcel vyjadriť. Podľa informácií HN Vizváryho podiel prevzal späť Rusko a až on ho predal CME. Ak to tak bolo, potvrdilo by sa to, čo Rusko z času na čas naznačoval - že má veci zabezpečené tak, aby od Vizváryho svoj podiel dostal späť. Vizváry pritom krátko po tom, ako v roku 2002 od Ruska získal podiel v TV Markíza, tvrdil, že voči nemu nemá a nikdy ani nemal žiadne záväzky.

 Problém zvaný spravodajstvo Pokiaľ bola televízia pod Ruskovým vplyvom, mala pomerne často problémy s objektivitou spravodajstva. Licenčná rada uložila TV Markíza niekoľko pokút a ďalších sankcií za nedodržanie objektivity spravodajstva, ktoré je porušením zákona o vysielaní a preveruje ďalšie prípady. Nespokojnosť s týmto stavom neskrývali ani spolumajitelia televízie. Predsedníčka rady Valéria Agócs očakáva od zmien vo vlastníckych vzťahoch zlepšenie spravodajstva. "Od najvyšších predstaviteľov CME sme dostali prísľub, že budú dbať, aby spravodajstvo bolo vyvážené a nechodilo na nich toľko sťažností." CME chce pre spravodajstvo vydať špeciálny manuál. Budúci rok bude licenčná rada rozhodovať o predĺžení licencie TV Markíza na ďalších 12 rokov. "Zmena ovplyvní najmä verejnú mienku a politické strany, ktoré chceli na členov rady tlačiť, aby Markíze nepredĺžila licenciu, kvôli tomu, že je televíziou jednej strany," upozornila Agócs.

 Personálne rošády Doteraz kvôli Ruskovmu vplyvu nebolo možné meniť vedenie televízie - všetky personálne zmeny boli viazané na súhlas všetkých vlastníkov. Zmenila sa situácia? "Personálne zmeny nemôže nikto vylúčiť," povedala HN vedúca PR TV Markíza Ivana Semjanová. Podľa informácií HN odchod z televízie hrozí generálnemu riaditeľovi Vladimírovi Repčíkovi, šéfovi spravodajstva Petrovi Višváderovi a šéfovi Centra spravodajstva publicistiky Pavlovi Pavlíkovi. "V tejto chvíli sú to len špekulácie," reagovala Semjanová. V kuloároch už bolo počuť aj mená kandidátov na nového generálneho riaditeľa TV Markíza - riaditeľ Centra reklamy televízie Markíza Matej Ribanský a súčasný generálny riaditeľ STV Richard Rybníček. "Zatiaľ som žiadnu takú ponuku nedostal," reagoval Rybníček s tým, že sa plne venuje práci v STV. Priznal však, že keby ponuka prišla, stála by za zváženie.

 Rusko a Markíza Zmenou vlastníckych vzťahov odchádza z TV Markíza jej zakladateľ - Pavol Rusko. Jeho vzťahy s politikou sa tiahnu od samého začiatku televízie. Bývalá Ruskova spoločníčka Sylvia Volzová označila televíziu za dieťa HZDS. Šéf hnutia Vladimír Mečiar sa zúčastnil na svadbe Ruskovcov. Pred voľbami 1998 televízia výrazne podporovala SOP a jej predsedovi Rudolfovi Schusterovi pomohla do prezidentského kresla. V rovnakom období rezonovala kauza Gamatex: Marián Kočner z tejto spoločnosti dočasne ovládol TV Markíza, pričom svoje právo hájil pohľadávkou voči Ruskovi, ktorú Kočnerovi postúpil za korunu podnikateľ Siloš Pohanka. Na Ruskovu stranu sa postavila aj vtedajšia protimečiarovská opozícia. V roku 2000 STS kúpila firmu Gamatex. (Cena nebola zverejnená - pôvodná pohľadávka ESPE Studia voči Markíze Slovakia bola 80 mil. Sk plus úroky za nedodržanie zmluvy.) Podľa Kočnera to bolo niečo medzi 80 a 300 miliónmi... Keď v roku 2001 Rusko založil vlastnú stranu - ANO, televízia pomáhala pri jej zviditeľňovaní. V tomto volebnom období MEMO 98, ale aj Rada pre vysielanie a retransmisiu upozornili, že TV Markíza v spravodajstve zvýhodňuje jednu politickú stranu. "Ruskov odchod z televízie znamená, že prišiel o svoju najsilnejšiu zbraň v politickom boji," upozorňuje politológ Peter Horváth. Pre ANO to podľa neho znamená vážnu hrozbu, že sa po najbližších voľbách nedostane do parlamentu.

 Kto doteraz vlastnil Markízu
1. Markíza-Slovakia (držiteľka licencie):
Konatelia spoločnosti: Ján Kováčik, František Vizváry, Radka Doehring (CME)
50 percent - A.R.J., z toho (Milan Fiľo 51 percent, Ján Kováčik 15 percent a František Vizváry 34 percent)
34 percent - CME Media Enterprises
16 percent - Media Invest - jediným vlastníkom je Ján Kováčik

2. Slovenská televízna spoločnosť (servisná spoločnosť):
Konatelia spoločnosti: František Vizváry, Radka Doehring (CME)
49 percent - CME Media Enterprises
51 percent - Markíza-Slovakia
Zdroj: HN

Aktivity CME v Európe
Slovensko: TV Markíza
Chorvátsko: Nova TV
ČR: TV Nova a Galaxie Sport
Rumunsko: PRO TV, Acasa a PRO Cinema
Slovinsko: POP TV a Kanal A
Ukrajina: Studio 1+1

 

 

 

 

 

 

 

 

http://kvs.hnonline.sk  26.11.2007

Naše najziskovejšie médiá vlastnia Američania

 K jedným z prvých zahraničných investorov prítomných v slovenských médiách patril švajčiarsky mediálny dom Ringier. Až po skončení vlád Vladimíra Mečiara k nám začali vstupovať mediálne korporácie z ďalších krajín. Asi najvýraznejšie zmeny zaznamenali v tomto roku televízie. Zatiaľ čo americkej mediálnej skupine Central European Media Corporation sa podarilo za 1,9 miliardy korún získať posledných 20 percent v televízii Markíza, na začiatku februára si televízie TA3 a JOJ navzájom vymenili skupina Grafobal Group, ovládaná Ivanom Kmotríkom, a novovzniknutá J&T Media Enterprises, vlastnená partnerom finančnej skupiny J&T Petrom Korbačkom.

 V najsilnejšej mediálnej skupine sa z hľadiska generovaných tržieb materskej spoločnosti nachádza líder trhu, televízia Markíza. Hoci do Central European Media Enterprises vstúpil minulý rok kúpu 49,7 percenta akcií finančný investor Apax Partner, rozhodujúci podiel v americkej mediálnej skupine naďalej vlastní jej zakladateľ Ronald Lauder.

 Švajčiarsko-slovenský mix Líder v oblasti tlače u nás, Ringier Slovakia, vydávajúci denník Nový Čas, týždenníky Život, Nový Čas pre ženy, Nový Čas ľudia, Nový Čas Nedeľa a iné, patrí do rodiny firiem švajčiarskeho mediálneho domu so 174-ročnou tradíciou. Pôvodná tlačiareň, ktorá vznikla v roku 1833 vo švajčiarskom Zofingene, sa postupom času začala profilovať ako vydavateľsko-tlačiarenský podnik. Dnes má mediálny koncern, ktorý začal vydávať v roku 1959 na švajčiarskom trhu prvý tabloidný denník s názvom Blick, zastúpenie v ôsmich krajinách Európy, Číne a vo Vietname.

 Súčasťou medzinárodného vydavateľstva je aj dvojka na trhu tlače, vydavateľstvo Petit Press, do ktorého portfólia patria denníky Sme, Korzár, Új Sző, dvojtýždenník TV Svet a sieť regionálnych týždenníkov My. Jeho päťdesiatpercentným majiteľom je nemecký koncern VerlagsGruppe Passau, pôsobiaci okrem Slovenska v Nemecku, Česku a Poľsku, ktorý ovládajú rodiny Kapfingerovcov a Diekmanovcov. Druhým spolumajiteľom vydavateľstva Petit Press je Prvá slovenská investičná spoločnosť, v ktorej pozadí stojí slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda.

 Výsostne v rukách slovenských majiteľov je tretie najväčšie slovenské vydavateľstvo, Spoločnosť 7 Plus. Jeho majiteľmi sú v mediálnom priemysle známi podnikatelia Jozef Dukes, Jozef Šimák a Karol Bustin. Mediálny dom, ktorého počiatky siahajú do roku 1991, je vydavateľom denníka Plus jeden deň, týždenníkov Plus 7 dní, Šarm, Báječná žena a ôsmich mesačníkov. Začínal ako maličká firma. Pri jeho zrode stál dvojtýždenník Plus 7 dní vychádzajúci na 36 stranách, sídliaci v hasičskej zbrojnici.

 Britský investor Až v auguste minulého roka sa rozhodol predať svoje vydavateľstvo Perex podnikateľ Juraj Široký. Prezident Slovenského zväzu ľadového hokeja našiel kupca pre svoj denník Pravda v jednom z najväčších mediálnych koncernov Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska, Daily Mail and General Trust (DMGT). I keď cena, za akú divízia DMGT Northcliffe Perex kúpila, nebola oznámená, v mediálnych kruhoch sa odhadovala výška transakcie medzi 500 až 600 miliónmi korún. Mediálny dom patriaci štvrtému vikomtovi rodiny Rothemerovcov, lordovi Jonathanovi Harmsworthovi, je v Británii známy najmä svojím denníkom Daily Mail a nedeľníkom Mail on Sunday.

 

 

 

 

2007 zdroj: http://sk.radiotv.cz

 

Markíza úplne pod kontrolou CME


Koncom minulého týždňa boli ohlásené posledné významné vlastnícke zmeny v televízii Markíza. Mediálna skupina Central European Media Enterprises – CME odkúpila podiely zvyšných dvoch slovenských vlastníkov licencovanej spoločnosti. Ján Kováčik a Milan Fiľo prostredníctvom svojich spoločností kontrolovali 20-percentný podiel vo firme Markíza-Slovakia, s.r.o., ktorý prenechali majoritnému vlastníkovi.

Celá transakcia sa obišla bez súhlasu Rady pre vysielanie a retransmisiu, keďže neprebiehala priamo v spoločnosti vlastniacej licenciu, ale vo vnútri dvoch firiem, ktoré sú jej spoločníkmi. O týchto zmenách však boli členovia RVR informovaní, keďže v rámci minulotýždňového zasadnutia odsúhlasili aj tretinový prevod podielu na novovytvorenú dcérsku spoločnosť CME Slovak Holding. Úprava podielov v Markíze by sa nemala vôbec prejaviť na programovej stránke televízie. Investor si týmto krokom len zabezpečil úplnú kontrolu nad svojou slovenskou investíciou.

Televízia Markíza vysiela od roku 1996 a od začiatku pôsobenia je jasnou jednotkou na slovenskom trhu. Pôvodné vlastnícke vzťahy boli pri rozbehu projektu odlišné. Licencovanú spoločnosť vlastnili dvaja spoločníci – Pavol Rusko a Sylvia Volzová. Slovenská legislatíva v polovici 90-tych rokov neumožňovala, aby mal zahraničný investor akýkoľvek podiel na licencií pre rozhlasové alebo televízne vysielanie. Z tohto dôvodu spoločnosť CME financovala rozbeh Markízy cez servisnú firmu STS, s.r.o.. Táto firma mala na starosti programovú stránku televízie, a predaj reklamného času. Podobný model fungoval aj na iných trhoch, kde CME investovala do médií. V Českej republike týmto spôsobom pracovala TV Nova, kde CME vložila prostriedky do servisnej spoločnosti ČNTS, s.r.o.. Spolupráca držiteľa licencie s dodávateľom služieb mala byť zabezpečená priamo v licenčných podmienkach televízie.Práve v Česku sa však CME dostala do sporu s majoritným vlastníkom licencie TV Nova Vladimírom Železným. Krátko po tom, ako predstavitelia CME odvolali Železného z postu generálneho riaditeľa servisnej spoločnosti ČNTS, odpojil on prevádzku TV Nova od tejto firmy, a spustil výrobu nového programu priamo pod hlavičkou držiteľa licencie. Investíciu na opätovný rozbeh TV Nova mu zabezpečili českí partneri – najskôr skupina MEF podnikateľa Jiřího Šmejca, neskôr PPF údajne najbohatšieho Čecha Petra Kellnera. Manažéri CME po týchto udalostiach vyvolali medzinárodnú arbitráž voči Českej republike kvôli nedostatočnej ochrane vložených investícií. ČR musela zaplatiť zahraničnému investorovi odškodné vo výške približne 10 miliárd českých korún. Mediálna skupina CME v roku 2004 opäť získala kontrolu nad Novou, tentoraz už vstúpila priamo do licencovanej spoločnosti.Slovenskí vlastníci Markízy sa v minulosti nedostali do podobných sporov so CME ako českí majitelia Novy. Skúsenosti amerických podnikateľov s Vladimírom Železným však prispeli k tomu, že CME chcela získať podiel aj na licenciách svojich televíznych spoločnosti, nielen na ich servisných alebo produkčných firmách. Paradoxne, opačný problém môže mať CME v Rumunsku, kde síce ovláda licencie všetkých svojich televízií, ale výroba programu je úplne závislá na produkčných firmách, ktoré vlastní obchodný partner Adrian Sarbu. Ten v súčasnosti dohliada aj na fungovanie Novy a Markízy. Vzťahy oboch strán sú korektné. Ak by sa však obe strany dostali do sporu podobným spôsobom ako to kedysi urobil Vladimír Železný, mohla by mať CME na rumunskom trhu problémy.

 

 

 

http://spravy.pravda.sk

18.11.2008

Aj Markízu obsadili. Pred desiatimi rokmi

 Pravda | 18. augusta 2008 

  Obchodný spor prvý raz prerástol do celoslovenskej politickej kauzy pred 10 rokmi. Do parlamentných volieb chýbal už len mesiac, keď sa po Bratislave rozchýrilo, že televíziu Markíza obsadili neznámi votrelci. Písal sa utorok 18. augusta 1998. "Medzi deviatou a desiatou hodinou dopoludnia vo všetkej tichosti vystriedali vykravatovaných fešákov z Ruskovej strážnej služby Noble Day drsnejšie typy v rifliach, maskáčoch a slnečných okuliaroch," zaznamenal Róbert Čulen, vtedajší šéf spravodajstva Markízy.

 Do areálu v Záhorskej Bystrici prišli zástupcovia spoločnosti Gamatex. Jeden z nich, Marián Kočner, bol kedysi spolužiakom zakladateľa a šéfa televízie Pavla Ruska. Preukázal sa súdnym rozhodnutím, podľa ktorého je jeho firma už štyri dni 51-percentným podielnikom v Markíze. Zvyšok akcii naďalej vlastní americká CME.

 Pôsobilo to ako úder z jasného neba. V skutočnosti sa však celý príbeh začal odvíjať o tri roky skôr, keď Rusko v snahe získať licenciu na vysielanie Markízy uzavrel obchodnú zmluvu s firmou Siloša Pohanku, ktorému išlo o to isté. Predmetom zmluvy bol Ruskov prísľub spoločne prevádzkovať Markízu, ak dostane licenciu na vysielanie on. Rýchlo však zabudol na dohodu, medzitým Pohanka dal vec na súd a exekútor vydražil pohľadávku v prospech Gamatexu.

 Vláda mala STV, opozícia – Markízu V spolitizovanej atmosfére pred voľbami sa však všeličo javilo ináč. Niekomu to pripomínalo dokonca august 1968 – koniec demokracie, začiatok normalizácie. Rôznym fámam nebolo konca-kraja. Kočnera vraj sprevádzajú bodyguardi z podsvetia, v celej kauze mali mať prsty SIS i sám Vladimír Mečiar. Markíza je predsa dieťa HZDS, tvrdili zasvätení, Mečiar bol na svadbe Ruskovcov, pomohol im získať licenciu – a teraz nevie odpustiť zradu. Vtedajší premiér síce všetko popieral, sám však pred piatimi rokmi v spomienkovej knihe Slovenské tabu vyhlásil: "Išlo o organizovanú spravodajskú akciu s cieľom ovplyvniť výsledok volieb. Aj sa to podarilo." Podrobnosti však neuviedol.

 Kočner tvrdí niečo iné: "Nebol som predlženou rukou ani politických strán, ani tajných služieb a nechcel som meniť obsah televízneho vysielania. Naopak, neprávny stav, ktorý vytváral Rusko a jeho ľudia, vyhovoval opozícii – tá predsa mala v Markíze dvere dokorán otvorené. "

 Kočnerova ochranka však pôsobila hrozivo. Až tak, že Rusko s rodinou radšej ušiel do susedného Česka. "Ani vo sne by mi neprišlo na um, že raz sa budem musieť tak rýchlo zbaliť a ísť preč," rozprávala neskôr Viera Ruskova. Podľa herca Ľuba Gregora, ktorý bol vtedy vo vedení Markízy a navštívil Ruskovcov "v exile", neutekali ďaleko. Len do Mikulova na južnú Moravu.

 Rusko mal po rusky hovoriacu ochranku Opoziční politici išli vtedy "brániť" Markízu, lebo krátko pred voľbami mali zakázaný vstup do STV. Tá sa stala slúžkou vládneho hnutia, jej politické spravodajstvo a publicistika stratili všetky známky verejnoprávnosti. Počas volebnej kampane otvorene útočila na zjednotenú opozíciu a jej lídrov. Za týchto okolností sa neprirodzene začala správať aj komerčná Markíza – čoraz viac nadŕžala opozícii. Odvtedy sa traduje, že Ruskova televízia mediálne vytvorila budúceho premiéra Dzurindu, celkom novú Stranu občianskeho porozumenia a šéf Markízy začal bezprostredne ovplyvňovať dianie v politike. Do parlamentu sa po voľbách dostali cez SOP viacerí jeho ľudia vrátane manželky.

 Situácia v Markíze sa upokojila až 17. septembra 1998 na zásah licenčnej rady. Aj potom sa však Rusko a Kočner ešte dlho pohybovali iba v sprievode početných ochraniek. Rusko si pritom najal po rusky hovoriacich bodyguardov, lebo slovenským vraj nedôveroval.

 Spor o vlastníctvo obchodných podielov pokračoval až do začiatku roku 2000. A skončil sa spôsobom, ktorý Rusko predtým nikdy nepripúšťal. Kočner totiž predal Gamatex jeho spoločnosti STS Markíza. Podľa hodnoverných údajov išlo o transakciu v sume okolo 100 miliónov korún. "Je to normálny obchod," uviedol vtedy pre Pravdu Kočner. Podľa Ruska bolo treba skončiť "obdobie neistoty spojené s častým spochybňovaním držiteľa televíznej licencie".

 Dnes je to už história. Rusko sa medzitým dostal s pomocou Markízy do najvyššej politiky, aj z nej odišiel. Televíznu stanicu potom úplne ovládli Američania. A je pokoj.

 

 

 

 

4.3.2011

Time Warner už vlastní tretinu akcií majiteľa Markízy a Novy

Americká mediálna skupina Time Warner kúpila akcie Central European Media Enterprises za viac ako 60 miliónov dolárov, ich hodnota po zverejnení transakcie prudko vzrástla.

PRAHA. Americká mediálna skupina Time Warner posilnila svoj podiel vo firme Central European Media Enterprises (CME), ktorá je majiteľom českej televízie Nova, slovenskej Markízy a ďalších významných televízií v strednej a juhovýchodnej Európe.

Od firmy Testora, spojenej s Petrom Kellnerom, kúpila Time Warner 3,12 milióna akcií CME za 60,3 milióna dolárov. Teraz vlastní takmer 31 % bežných akcií v CME. Okrem toho má Time Warner aj 4,5 milióna akcií s vyšším hlasovacím právom. Celkovo tak má v CME 34-% podiel. Informujú o tom dnes české Hospodářské noviny.

"Počet akcií, ktoré nakúpil Time Warner, zodpovedá počtu akcií, ktoré mala koncom januára Testora Limited, vtedy tretí najväčší akcionár CME. Je teda jasné, že predajcom bola práve táto spoločnosť," komentoval transakciu Pavel Ryska zo spoločnosti Atlantik FT.

Petr Kellner získal akcie CME už v roku 2004, kedy mu táto spoločnosť predala majoritný podiel v TV Nova. PPF zase v máji 2005 previedla akcie CME na firmu Testora Limited a tá ich koncom tohto januára predala Time Warner.

Hodnota akcie CME po zverejnení tejto informácie vyrazila prudko nahor. Počas prvých 20 minút štvrtkového obchodovania na pražskej burze sa hodnota akcií zvýšila o 6,5 % a zisky si titul udržal. CME tak s prehľadom vymazala straty z predchádzajúcich dní, ku ktorým prispelo aj zníženie ratingu agentúrou Moody's pre vysoké dlhy CME.

 



http://www.senicanahlas.estranky.sk/img/picture/448/markiza.jpg

 

 

Poz: 

11.6.2007  

 sme.sk 

 Predsedom Svetového židovského kongresu sa stal Ronald Lauder

New York 11. júna (TASR) - Svetový židovský kongres (WJC) si v nedeľu za svojho nového predsedu zvolil dediča kozmetického impéria Estée Lauder, miliardára Ronalda Laudera. Do funkcie ho vybral riadiaci výbor WJC jednoznačnou väčšinou delegátov.

Lauder (63) je známy tiež ako zberateľ umenia, v minulosti bol veľvyslancom USA v Rakúsku. Pôsobí tiež na mediálnom trhu v rámci spoločnosti Central European Media Enterprises (CME), ktorá spoluvlastní televízne spoločnosti v krajinách východnej a strednej Európy, vrátane slovenskej TV Markíza.

Do čela WJC nastúpil Lauder po Edgarovi Bronfmanovi, ktorý organizáciu viedol od roku 1979.

 

 

 

Robert Fico a Mikuláš Dzurinda - Zachráňte Markízu (1998)

 

Fico - Zachránte Markízu

 

 

KNIHY:

Všetky vaše hriechy alebo správa o škandáloch Dzurindovej vlády

Televízia Markíza fakty, ktoré mali zostat̕ utajené

Za kulisou Markízy

 

 

31.10.2012

Matka Markízy je na tom biedne. Zisky CME padajú ďalej

18.2.2002 Zisk TV Markíza rastie

2.3.2006 CME cez TV Markíza dosiahla vlani čisté výnosy 64,266 mil. USD